maandag 26 juni 2017

Lavendel

Lavendel is de meest gebruikte essentiële olie in de wereld. In de klassiek oudheid gebruikte men het als parfum, medicinaal en bij religieuze ceremonies (In Egypte werd er mee gemummificeerd). Geneeskrachtig werd het gebruikt bij insectenbeten, hoofdpijn, duizeligheid, nierproblemen geel- en waterzucht. Romeinse soldaten gebruikten het om hun oorlogswonden te ontsmetten. In de middeleeuwen kreeg lavendel een plek in medicinale kloostertuinen. Hildegard von Bingen adviseerde lavendelwater voor migraine.
Lavendula Angustifolia behoort tot de lipbloemigen en is een vaste plant die vanaf het tweede jaar bloemen draagt. De essentiële olie wordt uit de bloemen gewonnen door middel van stoomdestillatie. De bloemen van ca. 2,5 m2 lavendelplanten is nodig om een flesje met 15 ml essentiële lavendel olie te vullen. Er is veel onderzoek verricht naar de werking van deze olie. Hieronder een lijstje van de verschillende toepassingen:


• Het zorgt voor een gevoel van welzijn
• Helpt bij gevoelens van angst en stress
• Verzacht bij (brand)wondjes, en insectenbeten
• Bevordert slaap en zou snurken verminderen
• Geeft een frisse huis en helpt bij acne
• Is een krachtige antioxidant
• Ondersteunt bij eczeem- en psoriasisklachten
• Kan bij hoofdpijn hoofdpijn- en migraineklachten verlichting brengen
• Helpt bij het in balans brengen van de bloedsuikerspiegel
• Ondersteunt de luchtwegen bij o.a. hoest, hooikoorts-,   verkoudheidsklachten

Ik gebruik het zelf vooral voor ontspanning, irritaties aan de luchtwegen, huidprobleempjes zoals insectenbeten, zonnebrand en puistjes. Ik gebruik het graag per 3 à 4 druppels in een diffuser (veel fijner en vooral veiliger dan een aromalampje). Je kunt een heerlijke kamer- of linnenspray maken door ca. 20 druppels met een eetlepel wodka door ongeveer 100ml water te roeren en in een lege sprayflacon te doen. Ik doe zo’n 10 druppels bij een klein potje aloë-veragel na zonnebrand of bij jeukende huiduitslag. Wanneer bij een zware kou mijn neus verstopt is breng ik een druppeltje aan in het verstopte neusgat. Met een druppel onder mijn kussen slaap ik beter. Een paar druppels in gefractioneerde kokosolie smeer ik op pijnlijke en stijve spieren of ik gebruik het voor een ontspannende massage. Ik gebruik het liefst lavendelolie van dōTERRA vanwege de zeer hoge kwaliteit. Alleen deze "Certified Pure Therapeutic Grade"(CPTG) Lavendelolie kan inwendig gebruikt worden. Doe 1 druppel in een glas water om je mond mee te spoelen, of drink het voor een van de bovenstaande redenen. Je kunt er ook mee koken: Geef een twist aan marinades en dressings, of doe een druppel bij cake- of koekjesbeslag of in een beker warme chocolademelk. In mijn dōTERRA webshop kan je CPTG Lavendelolie, gefractioneerde kokosolie en een hele goede diffuser vinden: de Petal diffuser.
Dit is een van de weinige oliën die over het algemeen door volwassenen onverdund goed op de huid verdragen wordt. Voor kinderen verdun je 2 druppels met 10ml gefractioneerde kokosolie. Zwangere vrouwen – vooral in het eerste trimester –moeten te allen tijde zeer voorzichtig zijn met essentiële oliën! Test de olie altijd eerst aan de binnenkant van de arm. Gebruik liever minder dan meer. Vermijd de ogen! In geval van irritatie “uitwassen” met gefractioneerde kokosolie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Corona Protocol

Vanaf 1 juni is Studio Lux weer open voor behandelingen, aroma-consulten, Reiki-cursussen en workshops. Ik hante er het volgende Corona-...